onsdag 15. april 2009

SVAR PÅ SPØRSMÅLSRUNDEN!!!




Føler du at du går glipp av ting??


selvfølgelig føler jeg at jeg går glipp av ting, den tanken tror jeg har streifet alle som har blitt mamma, eneste forskjellen er at du kanskje ikke har så veldig lyst til å gjøre alt mellom himmel og jord lengere, du har heller lyst til å være med babyen din istede.. Men når du har noe du har kjempe lyst til, som feks. jeg skulle på Tiesto konsert inni Oslo når Emma var tre månder, gleda meg kjempe masse lissom, men så viste det seg jo at Emma slutta å ta flaska.. hu nekta plent, da må jeg ærlig innrømme at jeg var litt suur, og da kommer jo den tanken at du går glipp av masse morro..

Hvordan er det med økonomien??


Nå har det seg sånn at jeg har faktisk vært JÆÆVLI heldig for å si det mildt.. å hadde ikke forholda vært til rette sånn det var, veit jeg heller ikke om jeg hadde valgt å beholde hun, hvis jeg hadde fått det valget (men jeg var jo tre månder når jeg fant ut at jeg var gravid, så slapp å ta det valget HELDIGVIS) jeg jobbet i resepjsonen på Gautefall hotellet, men sluttet der siden jeg var så veeeldig veeldig dårlig den perioden, så ikke jobbet jeg å ikke gikk jeg på skole når jeg fant ut at jeg var gravid. Jeg fikk greie på at jeg skulle ha Emma i Mars, og ble da gravid i Desember.. jeg fikk da dagpenger siden jeg da hadde jobbet hele året før.. så for å få permisjonspenger må mann ha tjent penger, de tar beløpet av de 6 beste måndene 10 månder før barnet kommer.. så det vil da si at jeg får fødselspenger fordi jeg gikk på dagpenger, hadde jeg ikke gjort det hadde jeg bare fått engangs stønaden, å hvem klarer seg på den????? det skal godt gjøres..

jeg var jævli heldig fordi Øyvind tjener så bra som han gjør å holder kåken i gang ;P han hadde hus, og da ett sted å bo.. nå prøver pappa å skille ut en tomt til oss.. slik at jeg da får forskudd på arv på en måte, det vil da si at Øyvind selger huset sitt, og går inn med de pengene som blir til overs og jeg går inn med verdien i tomten, det betyr at jeg blir milionær i en alder av 20 :D (i verdier da som sagt) så har vært utrolig heldig der, spillt korta mine riktig :P

Har du gått på skole eller hadde du jobb?
hva tenker du om jobb å sånn i fremtiden??

på en måte ja og på en måte nei, jeg sluttet i jobben.. men når man går på dagpenger (som blir regnet ut hva du tjente året før) blir på NAV på en måte min arbeidsgiver..
når jeg er ferdig med permisjons tiden min lurer jeg på om jeg skal gjøre ferdig fagbrevet, men har ikke heeelt bestemt meg enda..

hvordan er det å være mamma i forhold til å ikke være det??

jeg stooortrives i rollen, og nå kan jeg ikke tenke meg å ikke være det.. man lever etter forholda i livet sitt.. uansett hva man hadde eller gjør kommer man seg til ro med det også, tror jeg.. man tror liksom livet forsvinner litt når man for barn kanskje, men tvert imot, det er helt fantastisk å det er da livet begynner for alvor :) man slutter ikke å ha det morro, fordi om man får barn, kanskje de første måndene føler du at det eneste du gjør er å amme å fly å skifte bleier, men såå blir babyen litt eldre å skal begynne å sove hos besteforeldre o.l. kanskje, folk kan passe babyen lengere (hvis den tar flaska da selvfølgelig) og da er det rom for å dra ut, eller finne på noe man har lyst til ;D

Å FOR DE SOM ER GRAVIDE OG VURDERER ABORT!! :

Jeg syntes det er viktig og se litt på forholda, hvordan man lever, hvor man bor, økonomi o.l. før man velger å få barn.. man må tenke på hvordan barnet kommer til å få det, er du sammen med pappan feks.? jeg syntes disse tingene skal være tilrettelagt, det er jo dermed ikke sagt at barnet ditt IKKE kommer til å få det noe godt om ikke det er slik, men det gjør ting bedre syntes jeg.. men alle har heelt sikkert forskjellige syns punkter på akkurat det der.. :) føler du deg klar feks. ??

er du sammen med Øyvind??

jaaadaa vi holder sammen i tykt å tynnt :P

hvordan er forholdet mellom deg å Øyvind etter at Emma kom??


Det tar selvfølgelig på noen ganger, men det tror jeg ikke det er lett å komme seg bort ifra, alle par har vell sine krangler om ting, men jeg syntes ikke vi har kranglet så mye mer enn det vi gjorde før da.. syntes igrunn vi har klar oss ganske bra til at Emma hadde kolikk å skreik fra 18.00 til 23.00 HVER dag.. man blir sliten av slike ting, men vi klarte oss fint.. nå har vi planer om å bygge hus hvis alt går i boks.. :) Øyvind jobber jo fortsatt en god del, og noen ganger kanskje litt for mye, så er vell i bunn å grunn det vi krangler om hvis det er noe :P INGEN FORHOLD GÅR KNIRKEFRITT!!

Hvordan syntes du det var å være med i unge mødre??


jo det var helt greit det, kanskje litt irriterans til tider??? men helt OK lissom.. syntes kanskje noen av de som har vært med blitt fremstillt litt feil?? håper jeg hvertfall :P det jeg fikk greie på da, når jeg valgte og bli med, var at de kom til å fokusere på det positive i det å være en ung mor, det har de kanskje ikke gjort med alle? men er egnetlig ganske fornøyd med måten jeg blei fremstillt da..

ville du vært med igjen??


Neei det ville jeg ikke.. når jeg tenker på det nå syntes jeg det var greit at jeg var gravid å Emma ikke var født, da lå hu inni magen, mens nå liker jeg ikke tanken på at folk skal sitte hjemme i stua si å gjøre sine egene meninger om hvordan jeg oppdrar hu, jeg gjør det på min måte å vill ikke at folk skal kommentere å slikt.. så er veeeeldig glad for at jeg var med når jeg gikk gravid, selv om det er sikkert noen som legger sine egene meninger om hvordan jeg oppførte meg e.l. når jeg gikk gravid også, men det er hvertfall ikke om oppdragelsen.. den tanken liker jeg ikke helt :)

Lager du middag til Emma selv??

jaa det gjør jeg, syntes liksom det er best jeg, også så lettvidt, er jo ikke mye som skal til.. :) ett par poteter, gullerøtter eller hva du måtte ønske :P og en aldri så liten banan til dessert noen ganger :P
syntes det har vært så mye kødd med de derre glassa, måtte jo trekke tilbake noen matglass for det var funnet en veeeldig farlig nervegass i de..HALOO LISSOM?? i barnemat!! å som sagt det er jo egentlig veeeeldig så enkelt å lage selv.. :)

hvorfor meldte du deg på unge mødre??


jooo jeg meldte meg på fordii, ehmm, nei si deet.. :P hehe.. oj den har jeg faktsik ikke tenkt på før, men greia var egenltig at jeg ville vise at, FORDI OM DU ER EN UNG MOR, SÅ KLARER DU DET! UANSETT lissom.. pluss at selv om man er sammen kan man ha det "like vansklig" som en alenemor, Øyvind jobber jo så å si hele tiden, og må klare meg en deeeel aleina for å si det sånn.. en annen grunn var vell det at, jeg syntes de forrige sesongene, eller vaffal den Danske sesongen fokuserte så jæævli på det grusomme å være en ung mor.. såå på tide med litt posetive og at "eldre" mennesker (eller eldre å eldre, men voksene kanskje) også ser at vi klarer det. jeg tror alle klarer det hvor ung man er, man retter seg etter forholda i livet sitt.. ! ;D

Hva er favoritt maten til Emma?

Emma er veeldig gla i banan, mango, agurk og pære. men dette er jo ikke mat i den forstand da, mere en desert... men sånn til middag er hun veldig gla i most potet med gullerot og litt rapsolje oppi, kveldmat er det kveldsgrøt med havre, som jeg da lager fordi havre holder veldig lenge på metthetsfølsen og gjør at hun sover hele natten :)

Så ett lite tips til mødre med barn som ikke sover hele natten, prøv denne havregrøten:

1,5 dl vann
0,75 dl havregryn
1 ts fettstoff (her syntes jeg det er best og bruke rapsolje :) )
0,5 dl morsmelkerstatning

Slik går du frem :
Vann og havregryn kokes ved medium varme i ca. 1-2 min. Fettstoff og morsmelkserstatning tilsettes til grøten er passe jevn.

Barnet må være minst 6 månder.. :D bare så det er sagt.. :D

Det går også ann og prøve å legge den genseren/toppen du har brukt den dagen og legge i sengen, da hender det de sover litt bedre, lukter mamman sin vøttø ;D

Hvordan er en vanlig dag hos dere? Mat, søvn osv.

En vanlig dag hos oss begynner med at Øyvind står opp halv seks for å lage seg niste å gjøre seg klar til å dra på jobb, mens meg å Emma ligger som regel og drar oss frem til alt mellom 08.00 - 09.00 (slår aldri feil :P )
Vi står opp, skifter bleie, eventuellt bader. legger hun i lekegrinda si mens jeg lager melk til a.. hun får mat, og det blir som regel litt lek, til Emma blir helt ferdig og må ta seg en aldri så liten blund igjen, meen cden hennes må stå på, hvis ikke vil hun ikke sove :P da fyller jeg ett glass med vann, tar p-pilla og omega 3 :P tar meg en dusj og spiser frokost. vasker klær, bretter klær, henger opp klær, vasker gulv, støvsuger, rydder e.l. meen selvfølgelig er jo ikke hver dag man gidder dette, og da blir det egetlig bare at jeg tusler litt rundt for meg selv.. :P sitter å blogger litt eller no sånt :P Emma våkner og må ha oppmerksomhet, vi leker litt igjen, hu sitter litt i lekegrina si. Men nå skal det sies at vi er sjeldent hjemme på formiddagen, mandager er det barselgruppe, tirsdager er vi med venner eller no sånt, kommer ann på om de er på jobb eller ikke, tirsdager er som regel rydde og vaske dag i terneveien :P onsdager er det babytrallen, torsdager er vi på babysvømming og fredagene er vi ute med venner igjen :P mellom detta gjør jeg reint å vasker klær å sånn.. når dagen har gått og klokka nærmer seg tre er det på tide å få middagen på ordet til Øyvind kommer hjem! får han ikke mat blir humøret ikke veeeldig lett å ha med og gjøre, for å si det sånn :P hehe.. kvelden nærmer seg og Emma får kveldstellet sitt, kveldmat og så er det senga SEINEST klokken 20.00.. får vi hu ikke i seng til da, blir ungen klin umulig å legge.. er egentlig veldig glad for at vi har fått til denne søvn rytmen, syntes det er deilig og ha non timer for seg selv på kvelden.. pluss at det er bra for Emma og komme seg i seng, hun sover jo heller ikke noe på dagen, men er bedre at hun sover hele natten syntes jeg.. Øyvind hopper i senga rundt klokka ti, da er han helt skutt, mens jeg legger meg som regel etter paradise hotel..!! (TIDSFORDRIV) :P hehe..


Det jeg er mest gla for av de enkle hverdagstingene er av ingen tvil søvnrutinene og matrutinene hennes!! pluss at jeg har Øyvind som kan bidra litt og gi meg litt avlastning..


denne dagen er da basert på at vi ikke skal noe, Øyvind jobber overtid o.l. å det er veldig skjeldent skjer :P gjør forskjellig fra dag til dag så veldig vansklig og sammenligne, men uten at vi skal noe å sånn så er det denne dagen som gjelder :P

Når begynte du å gi Emma annet mat enn pupp??

Jeg begynte så smått når Emma var fire månder, da holdt det liksom ikke lengere med bare pupp.. men dette er sikkert veldig forskjellig fra unge til unge da.. det jeg begynte med først var most banan, det er også bra for fordøyelses systemet demmes, så annbefaler å begynne med det først, hvertfall før man begynner med grøt, for når de begynner med grøt, er som regel det veldig hardt for magen demmes, og da er det greit at de er vandt med banan å får systemet igang :)

Hvordan syntes du det var og ta keisersnitt?? fikk du stort arr?

Å ta keisersnitt er jo en veldig spesiell ting, å jeg syntes det var kjempe flott. gjør det så gjerne igjen om jeg må, folk tror kanskje at det er en måte som er mye mere "lettvindt" men tvert imot, lettvindt er det så absolutt ikke. å føde vandlig sammenlignet med keisersnitt er det likestor påkjenning for kroppen, bare med keisersnitt får man på en måte smerten etterpå. For meg gikk det veldig veldig fint, og tok ikke en eneste smertesillende etter operasjonen.. mange tror kanskje også at du ikke får se babyen din med en gang, men det gjør du, hvis alt har gått bra, Emma kom til meg 1 sekund etterpå.. :) når man tar keisersnitt mister man smertesansen, men følsessansen har du, så du kjenner hva de gjør, du kjenner de river å sliter for å si det sånn.. men så absolutt vært det.. :P de syr ikke lengere å 21 stifter blei det, arret er nå like lyst som huden, 2 cm. under trusekanten og ca. 7-8 cm. såå du ser det nesten ikke i det hele tatt, de har blitt så flinke til å få arr å sånn fine, så de sammenligner ett keisersnitt arr som om det skulle vært plastisk kirurgi:)

Vil du ha flere barn?


JAA, selvfølgelig vil jeg ha flere barn, skjønner ikke de som bare får ett, det er jo en så utrolig ting.. regner vell med at, eller håper på at det blir ca. 2-3 år mellom de, det passer perfekt syntes jeg :)


Hva er planene for fremtiden, feks. når du er ferdig med mammapermen??


ja det lurer jeg egnetlig på selv, enten begynner jeg bare å jobbe tror jeg, jeg trenger ikke å ha en fulltidsjobb, Øyvind tjener såpass bra pluss at han elsker å jobbe, så da kan heller jeg jobbe mindre og ta meg av ungane :P eller så vurderer jeg å gjøre ferdig fagbrevet mitt, eneste som blir litt stress med det er at da må vi NØDT til å få det til å gå opp, kanskje jeg da også må jobbe kveldsvakter, da kan ikke Øyvind jobbe for han må jo hente Emma i barnehagen, han får jo mere betalt enn meg, så det lønner seg jo ikke at jeg jobber, lærlinglønn er jo no dritt i tillegg.. !! :P


Hva er det du har begynt å ta fagbrev som?


Jeg begynte å ta fagbrev innen reiseliv, derfor det kanskje ikke passer så veldig bra nå ?? :P jobbet som resepsjonist, men tror ikke det går ann å forsette som det.. tror nok jeg heller kommer til å ta fagbrevet innen for butikk, klær, sko e.l. fordi da hadde det gått kjempe greit med tanken på at Emma skal i barnehage å sånn.. får det til å gå litt bedre opp med de arbeidstimene tror jeg..



Bare fortsett å spørr om det er noe dere lurer på ;D

6 kommentarer:

veronika Døli sa...

bra svart!

veronika Døli sa...

du er kjempe flink mor :) Det ska du ha. Tulla kunne ikke fått det bedre vaffal :=)

Anonym sa...

Hva er favoritt maten til Emma?
Og hvordan er en "vanlig" dag hos dere? Mat, søvn osv.

sunniva sa...

heisann:) Har fulgt med deg på unge mødre- synes du klarte deg jette bra:) Har ei lita jente på 2,5 måneder.. NÅR begynte du å gi emma annen mat enn pupp? :) se gjerne innom bloggen min www.bliss21.blogspot.com

Anonym sa...

Hei veldig fin blogg du har :)

Hvordan syns du det var å ta keisersnitt? Og fikk du stort arr?

Vil du ha flere barn?

Og hva er planene for fremtiden, f.eks hva skal du etter du er ferdig med mammapermisjonen?

Anonym sa...

Hva er det du har begynt å ta fagbrev som?